skip to Main Content
Ajotapa

Ajotapa

Route4 laitteet mahdollistivat tiedon keräämisen DAF:n CAN-väylästä, josta saimme reaaliaikaista tietoa mm. kaasupolkimen asennosta sekä käytettävistä kierrosalueista. Tavoitteenamme oli löytää ohjelmamuutokset, joilla ajotaparikkeitä syntyisi mahdollisimman vähän, sillä mitä ’järkevämmin’ ajoneuvolla ajetaan, sitä vähemmän se kuluttaa polttoainetta.

Tämä on syy-seuraus-suhde johon haluamme ohjelmilla vaikuttaa.

rikeluettelo

Asetimme kaasupolkimen asennolle kaksi raja-arvoa: kaasupolkimen painaminen yli 90% sekä yli 95% pohjaan. Järjestelmä rekistreöi arvojen ylitykset. Samalla tapaa muistiin jää kierroslukumittarin nousut +1400rpm tai +1750rpm.

Rikkeitä kertyi yhteensä kymmeniä tuhansia, keskimäärin rike/2,2km.

Vähiten ajotaparikkeitä (24% keskiarvoa vähemmän) kertyi Bravo-ohjelmalle, joka myös kulutti vähiten polttoainetta. Eniten rikkeitä (11% keskiarvoa enemmän) kerrytti vakio-ohjelma, joka niin ikään kulutti eniten polttoainetta.

Kaasupolkimen käyttörikkeitä kertyi keskimäärin rike/5,2km. Pienimmällä rikemäärällä selvisi jälleen Bravo-ohjelma ja eniten kaasupoljinrikkeitä keräsi testijakson toiseksi taloudellisin Alfa-ohjelma.

Isoimmat erot syntyivät käytetyistä kierrosalueista, joissa tehomuutoksien edut nousevat kaikkein selvimmin esiin – voimakkaammalla ohjelmalla ei ole tarvetta huudattaa moottoria. Tästä syystä kierrosalueen nousua yli 1750rpm tapahtui keskimäärin hyvin harvoin, ainoastaan rike/110km. Eniten rikkeitä keräsi vakio-ohjelma, jolle merkintöjä kertyi 53% keskiarvoa enemmän. Bravo-ohjelmalla merkintöjen määrä oli 60% keskiarvoa pienempi.

Testitulokset osoittavat selvästi kuinka Ylivoimalan moottoriohjelmoinnin jälkeen ajotapa mukautuu taloudellisemmaksi – mikä näkyy myös polttoaineen kulutuksessa.

testitulokset-huhtielo